Pictorial Sign and Sculptural Sign in Francisco Méndez and Claudio Girola
Main Article Content
Abstract
This paper studies the concept of sign in the painter Francisco Méndez and the sculptor Claudio Girola, members of the School of Architecture of Valparaíso. It will contextua-lize this practice, understood as an ephemeral plastic gesture associated with the poetic act, and will review some examples made by Girola in the Travesía Amereida (1965) and others led by Méndez in the travesías to Cape Froward (1984) and Curamahuida (1986).It will be suggested that the sign defined part of the individual work of these artists: in the case of Méndez, in the practice of the pintura no alberagda, and in that of Girola, in the material diversity employed. Finally, it will be proposed the existence of a signic turn that determined a particular aesthetic characterized by emergence and material precariousness.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Andermann, Jens. Tierras en trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Santiago, Ediciones Metales Pesados, 2018.
Arriagada, Sylvia, Cecilia Brunson y Tomás Browne. Claudio Girola. Tres momentos de arte, invención y travesía. Santiago, Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, 2007.
Berríos, María. “Apuntes paratácticos sobre la poesía viva de la Escuela de Valparaíso”. Eremuak Nº3, 2016, pp. 12-27.
––. “Arquitecturas invisibles y poesía de acción”. Desvíos de la deriva. Experiencias, travesía y morfologías. Ed. Lisette Lagnado. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 73-81.
––. “Tácticas de invisibilidad. Arquitectura, juego y desaparición”. Marcelina, nº 3, 2011, pp. 43-61.
Brighenti, Tomasso. Pedagogie architettoniche. Scuola, didattica, progetto. Torino, Accademia University Press, 2018.
Brunson, Cecilia. “Originalidad y vacío. Dos preguntas escultóricas”. Claudio Girola. Tres momentos de arte, invención y travesía. Eds. Sylvia Arriagada, Cecilia Brunson y Tomás Browne. Santiago, Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, pp. 169-179.
Correa, Javier y Victoria Jolly. Amereida. La invención de un mar. Polígrafa, Barcelona, 2019.
Crispiani, Alejandro. Objetos para transformar el mundo. Trayectorias del arte concreto-invención Argentina y Chile, 1940-1970. Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes, 2011.
Cruz, Alberto. Currículum Vitae. Profesor-Arquitecto Alberto Cruz Covarrubias. Archivo Fundación Alberto Cruz, 1989.
Dardel, Magdalena. “El concepto de Pintura no albergada y su práctica en la Escuela de Arquitectura de Valparaíso (1969-1992)”. Revista 180, nº 43, 2019, pp. 38-47.
Devabhaktuni, Sony, Patricia Guaita y Cornelia Tapparelli. Building Cultures Valparaiso. Pedagogy Practice and Poetry at the Valparaiso School of Architecture and Design. Laussane, EPFL Press, 2015.
Escuela de Arquitectura UCV. Amereida Travesías de 1984 a 1988. Viña del Mar, Taller de Investigaciones Gráficas, Escuela de Arquitectura UCV, 1991.
Fernandéz, Domingo. El signo y el significar. Una reflexión a partir de Ser y tiempo. Bajo palabra. Revista de Filosofía, nº 12, 2016, pp. 319-326.
Garramuño, Florencia. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad del arte. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2015.
Girola, Claudio. Contemporaneidad de la Escultura. Claudio Girola. Tres momentos de arte, invención y travesía. Eds. Sylvia Arriagada, Cecilia Brunson y Tomás Browne. Santiago, Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, 2007 (texto original de 1979) pp. 232-257.
––. “Los nuevos campos expandidos de la escultura”. Encuentro de Escultores, Talleres de la Plaza Mulato Gil de Castro, Santiago, noviembre de 1988; ponencia. https://www.ead.pucv.cl/1988/los-nuevos-campos-expandidos-de-la-escultura/
––. Experiencia Americana. Claudio Girola. Tres momentos de arte, invención y travesía. Eds. Sylvia Arriagada, Cecilia Brunson y Tomás Browne. Santiago, Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, 2007 (texto original de 1969), pp. 218-229.
Iommi, Godofredo. Apertura de los Terrenos. 1971. https://www.ead.pucv.cl/1971/apertura-de-los-terrenos/.
Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Santiago, Editorial Universitaria, 1997.
––. “El arte y el espacio”. Revista de Filosofía, vol. 39-40, 2016a, pp. 149-153.
––. “Construir, habitar, pensar”. Teoría, nº 5-6, 2016b, pp. 150-162.
––. “Hölderlin y la esencia de la poesía”. Arte y poesía. Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México, 2018, pp. 105-124.
Escuela de Arquitectura de Valparaíso (1972): Pizarrones exposición 20 años. https://www.flickr.com/photos/archivo-escuela/13904185749/in/album 72157644068397007/.
Krauss, Rosalind. La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid, Alianza, 2015.
Lagnado, Lisette. Desvíos de la deriva. Experiencias, travesía y morfologías. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010.
Maderuelo, Javier. La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid, Akal, 2010.
Méndez, Francisco. “Relación con la poesía. Phalène en Francia”. Cuatro Talleres de América en 1979. Ed. Alberto Cruz. “Hay que ser absolutamente moderno”. Valparaíso, Universidad Católica de Valparaíso, 1979.
––. Cálculo pictórico. Santiago, Quebecor World Chile, 1991.
––. De la grandeza. Lo sublime en la naturaleza. La phalène. Acción poética. Santiago, edición del autor, 2015.
––. Historia del curso de murales en Valparaíso 1969-1973. Santiago, edición del autor, 2018.
Pendleton-Jullian, Ann. The Road That Is Not a Road and the Open City, Ritoque, Chile. Cambridge (MA), The MIT Press, 1996
Pérez, Fernando. “The Valparaiso School”. The Harvard Architectural Review, nº 9, 1993, pp. 82-101
––. “Guillermo Jullian: Valparaíso y los años formativos”. Massilia: anuario de estudios lecorbusierianos, 2007, pp.54-67.
Pérez, Fernando y Rodrigo Pérez de Arce. Valparaíso School. Open City Group. Basel, Birkhäuser, 2003.
Pérez de Arce, Rodrigo. “El propio, norte: derroteros creativos al sur del mundo”. Desvíos de la deriva. Experiencias, travesía y morfologías Eds. Lisette Lagnado. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 171-180, 2010.
Taller 3er año de Arquitectura y Diseño Gráfico, “Acto poético Travesía a cabo Froward. Octubre 1984”. Archivo José Vial Armstrong.
Torrent, Horacio (coordinador): La Escuela de Valparaíso y sus inicios. Una mirada a través de testimonios orales. Concurso de Proyectos de Creación y Cultura Artística, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2002.