Fotografia, realismo e ética: a manipulação digital no jornalismo e na publicidade

Autores/as

  • João Batista Freitas Cardoso Universidade Municipal de São Caetano do Sul (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.7764/cdi.33.473

Palabras clave:

ethics in communication, realism in photography, photo manipulation, photojournalism, advertising photography

Resumen

The purpose of this article is to discuss the ethical implications in the fields of advertising and journalism that have arisen from the development of digital image editing. Supported by perception theorists, cognitivists and semioticians we present a brief review of the main ideas about the realism in photographs and then review the main ethical concepts that are the basis for understanding the object of study. Besides, we observe how, in Brazil, organizations related to the fields of advertising and journalism see this practice. Assuming that even if the belief in the natural bond of photographic representation with reality cannot be sustained, we must consider that the common person is not in a permanent state of readiness to question the images found on the pages of newspapers or magazines.

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Biografía del autor/a

João Batista Freitas Cardoso, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (Brasil)

Doctor con maestría en comunicación y semiótica de la Pontifícia Universidad Católica de São Paulo (PUC-SP), con un postdoctorado en la Escuela de Comunicaciones y Artes de la Universidad de São Paulo (ECA-USP). Es profesor del programa de maestría de la Universidad Municipal de São Caetano do Sul (PPGCom-USCS) y de la Universidad Presbiteriana Mackenzie (UPM). Es líder del grupo de Investigación El Signo Visual en los Medios (CNPq). Coordinador del grupo de trabajo Discurso y Comunicación de la Asociación Latinoamericana de Investigadores en Comunicación (ALAIC). Coordinador del grupo de trabajo Prácticas Interactivas e Idiomas en Comunicación de la Asociación Nacional de Programas de Postgrado en Comunicación de Brasil (COMPÓS). Autor de los libros A Semiótica do Cenário Televisivo [La Semiótica del Escenario Televisivo] (AnnaBlume / FAPESP) y Cenário Televisivo: linguagens múltiples fragmentadas [Escenario televisivo: lenguajes múltiples fragmentados] (Annablume / FAPESP).

Publicado

2020-10-20

Cómo citar

Freitas Cardoso, J. B. (2020). Fotografia, realismo e ética: a manipulação digital no jornalismo e na publicidade. Cuadernos.Info, (33), 133–144. https://doi.org/10.7764/cdi.33.473

Número

Sección

TEMAS GENERALES